Vedtekter FMCC  gjeldende fra 01.02.2005

Innhold :

1.0 KLUBBEN

 

1.0 KLUBBEN

Fredrikstad MC-Club, FMCC, er en uavhengig motorsykkelklubb. Klubbens formål er å fremme interessen for motorsykler og motorsykkelkjøring. Klubben skal ivareta medlemmene og andre motorsyklisters interesser, og aktivt arbeide for et godt samhold blant motorsyklister. Klubben kan også opprette eller delta i organisasjoner som har et formål som sammenfaller med FMCC’s formål, dette gjelder både som overordnet organisasjon, som medlem eller deltaker eller ved eierinteresse.

Klubben disponerer eget klubblokale/eiendom på Nøisom Gaard i Fredrikstad. Dette skal forvaltes til beste for både klubbens medlemmer og lokalbefolkningen i tråd med de føringer som er gitt for dette.

Klubbens aktiviteter er organisert i 2 selvstendige ledd, klubben og FMCC Drift og Utleie AS, hvorav den sistnevnte er ansvarlig og forretningsfører for alle eksterne arrangement så lenge FMCC i eget navn eller via sine medlemmer har aksjemajoriteten.

Klubbens aktiviteter skal være i tråd med det gjeldene lovverk, og de forskrifter som gjelder for enkeltområder.

FMCC er tilsluttet Norsk Motorsykkel Union, NMCU. Klubben er åpen for alle uansett kjønn, trosretning, politisk standpunkt og opprinnelse. Dog kan ikke personer som i tale eller handling har vist eller viser ekstreme eller kriminelle holdninger få medlemskap.

Klubben ledes av et styre på seks personer som utpekes av og blant Rådet som består av 12 av klubbens medlemmer med lengst ansiennitet/best egnet/best ferdighet til å ivareta klubbens interesser. Klubben har ett rådgivende årsmøte i året hvor styret drøfter årsplaner med medlemmene.

Årsmøtet trekker opp retningslinjer og prioriteringer for klubbens satsningsområder og drift. Styret er forpliktet til å følge disse så langt det er praktisk gjennomførbart, ut i fra de ressurser som klubben til enhver tid råder over.

Årsmøtet skal hvert år godkjenne budsjett for driften. Årsmøtet skal også angi ut ifra de planer som foreligger, et minimum antall timer/vakter som alle medlemmer kan pålegges å utføre.

2.0 MEDLEMMENE

Alle kan bli medlemmer av klubben dersom de aksepterer klubbens vedtekter og forplikter seg til å følge disse.

Klubbens medlemmer plikter å representere klubben utad på treff og samlinger. Medlemmene skal lojalt følge vedtektene og de bestemmelser og forskrifter som styret og Rådet til enhver tid beslutter for klubbens virksomhet. Medlemskap i MC – interesseorganisasjoner og merkeklubber tillates.

Medlemskap i andre MC - klubber tillates kun etter søknad. Dersom slik innmelding finner sted uten at styret er informert eller i forbindelse med utmelding, tapes alle rettigheter i FMCC. Innmelding i en annen lokal MC klubb vil normalt bli betraktet som en utmelding av FMCC.

FMCC's medlemmer av klasse RMEDL til og med PMEDL skal være tilsluttet NMCU gjennom FMCC. I de tilfeller disse har status som familiemedlemmer etter NMCU's statutter, betaler disse kun klubbens andel av medlemskontingenten. Støttemedlemmer kan tilsluttes NMCU gjennom FMCC etter eget ønske.

Medlemsmerket (ryggmerket) kan bæres av klubbens medlemmer av klasse RMEDL til og med klasse PMEDL etter betalt 2. års medlemskap. Betingelsen er at medlemmet disponerer MC og har førerkort for denne, unntak kan gjøres for svært aktive ASMED og familiemedlemmer etter NMCU’s statutter.

Medlemmene i FMCC forplikter seg gjennom sitt medlemskap i klubben til aktiv deltagelse i klubbens arbeid. Medlemmene skal innad i klubben bidra til et godt sosialt forhold, og utad fremstå som representanter for klubben på en slik måte at klubbens renommé ivaretas. Medlemmer med lang erfaring i klubben og dens arbeid har et spesielt ansvar for å bidra til at nye medlemmer i klubben finner seg til rette og blir kjent med klubben og dens arbeidsmetoder. Medlemmer har en forpliktelse til å sette seg inn i klubbens vedtekter og generelle holdninger, og til å følge disse som representanter for klubben.

Medlemmene forplikter seg også til å ikke bruke klubben, eller de kontakter som knyttes gjennom denne til virksomhet som er i strid med de normer og regler som er alminnelig akseptert i samfunnet. Dersom et medlem benytter klubben til alvorlig kriminell virksomhet, eller forsøker å forlede andre til dette skal medlemmet ekskluderes for alltid.

Medlemskontingenten er gradert etter medlemsgrad og betales årlig og senest 30 dager innen mottatt krav om innbetaling. Manglende innbetaling av kontingent medfører automatisk at medlemskapet opphører ved kalenderårets utløp. Justeringer av medlemskontingent utover 10 % inneværende år fastsettes av årsmøtet.

Medlemskontingenten betales ikke tilbake ved utmeldelse eller eksklusjon. Ved medlemskapets opphør skal medlemsmerket leveres tilbake.

Medlemmer klasse HMEDL og REKRU kan ekskluderes / suspenderes etter vedtak fattet med 2/3 flertall av styret. Medlemmet kan anke slike vedtak inn for Rådet som kan overprøve styrets vedtak med simpelt flertall. Medlemmer av klasse HMEDL og REKRU kan også av styret med 2/3 flertall nedklassifiseres til PMEDL dersom det unnlater å overholde sine forpliktelser. Medlemmet kan etter 6 måneder søke om gjenopptak.

Medlemmer klasse PMEDL og ASMED kan ekskluderes / suspenderes etter vedtak fattet med simpelt flertall i styret. Vedtaket kan skriftlig påklages til Rådet, som kan overprøve styrets vedtak, eller sende saken tilbake til styret dersom det foreligger nye momenter.

Medlemmer klasse PSMED kan ekskluderes / suspenderes etter vedtak fattet med simpelt flertall i styret eller den styret gir myndighet til dette. Avgjørelsen kan ikke ankes.

Dersom et medlem selger motorsykkelen, kan medlemskapet og medlemsklassen opprettholdes ut året og påfølgende år. Etter dette kan det søkes om dispensasjon for videre medlemskap dersom det foreligger spesielle grunner for dette som alder, sykdom, økonomi etc.

Styret kan fastsette at enkeltmedlemmer eller grupper skal ha lavere medlemskontingent p.g.a alder sykdom eller andre spesielle forhold. Styret kan også frita enkeltmedlemmer for sine plikter i en periode dersom medlemmets arbeids eller livssituasjon tilsier dette. Medlemmer som er fritatt opprettholder sin medlemsstatus i perioden.

 

2.1 Medlemsklasser og antall

RMEDL Rådsmedlem (12)

HMEDL Hovedmedlem (40)

REKRU Rekrutt (12)

PMEDL Passivt medlem (Ubegrenset antall)

ASMED Aktivt støttemedlem (Ubegrenset antall)

PSMED Passivt støttemedlem (Ubegrenset antall)

Klasse RMEDL er selvrekrutterende og består av 12 medlemmer som alle har sete som medlem eller varamedlem til klubbens styre. Rådet rekrutteres blant klasse HMEDL, hovedmedlemmer. Medlemmer av denne klasse skal bære tre 5 takkede stjerner med FMCC logo i klubbens farger på/over klubbvestens venstre brystlomme.

Klasse HMEDL er beregnet for klubbens aktive motorsyklister og som fullt ut ivaretar sine forpliktelser. Antall hovedmedlemmer kan ikke overskride 40. Medlemmer av denne klasse skal bære to 5 takkede stjerner med FMCC logo i klubbens farger på/over klubbvestens venstre brystlomme. Opptak til medlemskap klasse HMEDL hovedmedlem skjer med 2/3 flertall i styret, dersom det maksimale antall ikke er nådd.

Klasse REKRU er beregnet for motorsyklister som ønsker hovedmedlemskap i klubben. De har alle forpliktelser og rettigheter etter vedtektene, men ikke stemmerett på årsmøtet. Medlemmer av denne grad kan søke styret om opptak som hovedmedlem klasse HMEDL etter 12 måneders prøvetid. Antall rekrutter kan til enhver tid ikke overskride 12. Medlemmer av denne klasse skal bære en 5 takket stjerne med FMCC logo i klubbens farger på/over klubbvestens venstre brystlomme. Opptak til medlemskap klasse REKRU Rekrutt skjer med 2/3 flertall i styret, dersom det maksimale antall ikke er nådd.

Klasse PMEDL er beregnet på motorsyklister som ønsker tilhørighet til klubben men ikke ønsker eller har anledning til å delta i klubbens daglige arbeid. Dog skal disse bidra på lik linje med medlemmer av klasse RMEDL og HMEDL på klubbens egne MC-treff. De har ikke stemmerett på årsmøtet. Opptak skjer etter søknad med simpelt flertall i styret.

Klasse ASMED er beregnet på sympatisører og medhjelpere som ikke kjører/disponerer egen motorsykkel, men ønsker en tilhørighet til klubben og bidrar aktivt i klubbens daglige arbeid. Dersom disse kjøper MC vil disse kunne opptas som rekrutter klasse REKRU etter styrets beslutning. De har ikke stemmerett på årsmøtet. Opptak skjer etter søknad med simpelt flertall i styret.

Klasse PSMED er beregnet på sympatisører og medhjelpere som ikke kjører/disponerer egen motorsykkel, men ønsker en tilhørighet til klubben og bidrar lite i klubbens daglige arbeid. De har ikke stemmerett eller møterett på årsmøtet. Opptak skjer etter søknad med simpelt flertall i styret, eller til den styret delegerer denne oppgaven.

Rådsmøtet skal gi styret direktiver om antall medlemmer i de enkelte ubegrensede klassene, dette for å sikre en fornuftig og harmonisk medlemssammensetning. Dersom styret er i tvil om opptak av nye medlemmer skal saken utsettes og forelegges rådet for uttalelse og eventuell beslutning.

 

3.0 STYRET / KOMITEER

3.1 Styrets funksjon

Styret har den daglige ledelse av klubben og har ansvaret for den løpende drift.

Styret skal arbeide etter de retningslinjer som er pålagt etter vedtektene. Styret skal avholde regelmessige styremøter, normalt første onsdag hver måned kl 19.00. Tid og sted for styremøtene bekjentgjøres på klubbens lokaler. Styret kan delegere mandat til enkeltpersoner og grupper av medlemmer, herunder opptak i komiteer blant klubbens medlemmer.

Medlemmer av klasse HMEDL har anledning til å overvære styremøter uten tale og stemmerett. Unntatt herfra er, hvis styret skal behandle saker som gjelder enkeltmedlemmers personlige forhold. Komite medlemmer kan pålegges møteplikt og har talerett i saker som direkte eller indirekte har betydning i arbeidet i den enkelte komité.

Kun styret kan inngå forpliktende avtaler på vegne av klubben, og den enkelte avtale skal før undertegnelse være behandlet på ordinært eller ekstraordinært styremøte. Styret tar også stilling til klubbens holdning i enkeltsaker og generell policy på områder innenfor klubbens interessefelt. Offentlige uttalelser om klubben kan kun gjøres av styret i felleskap eller av den eller de som er delegert slik myndighet.

3.2 Styrets sammensetning og valgbarhet

Styret med varamedlemmer velges av og blant Rådet. Valget gjelder til inntill Rådet fatter annerledes vedtak. Styret har slik sammensetning og rangordning:

· Formann.

· Kasserer.

· Sekretær.

· Styremedlem 1. – leder for Hus og Hage komiteen.

· Styremedlem 2. – leder for Kiosk/Fest/Bar komiteen.

· Styremedlem 3. – leder for Treff/Tur/Opplærings komiteen.

· Varamedlemmer, de 6 øvrige som har sete i Rådet.

3.4 Styrets arbeidsformer

Ingen styremedlemmer kan delta i behandling av saker som angår dem eller eventuell samboer/ektefelle. Det samme gjelder saker hvor de har personlig interesse av saksutfallet.

Styrevedtak fattes med alminnelig flertall, ved stemmelikhet har formannen dobbeltstemme.

Styret fastsetter neste års medlemskontingent, dog kan ikke styret øke medlemskontingenten med mer enn 20% uten at dette er vedtatt årsmøtet.

3.5 Komiteer

Komiteene har ansvar for den daglige drift av sine virksomhetsområder etter de retningslinjer og rammer som styret trekker opp, og i forskrifter for den enkelte komité. Styret kan delegere enkelte av komiteenes arbeidsoppgaver til enkeltmedlemmer eller grupper av medlemmer dersom dette er hensiktsmessig. Styret fastsetter i samarbeid med komitéleder antall personer i hver enkelt komité. Som komitémedlemmer kan velges alle i medlemsklasse RMEDL , HMEDL, REKRU og ASMED.

 

4.0 RÅDET

Rådet er ansvarlig for at klubben til enhver tid har et fulltallig og funksjonsdyktig styre. Rådet har mandat til å avsette og tilsette styrets medlemmer ved simpelt flertall. Rådet kan fastsette nye vedtekter, og iverksette bestemmelser i vedtektene som ikke er tillagt styre. Utvalget behandler også saker fra styret som styret ber om, samt saker som framkommer av disse vedtekter.

Rådets antall skal bestandig være 12 medlemmer, hvorav styrets formann fungerer som leder og styrets sekretær som referent. Organets møter skal protokolleres og refereres i styrets møter. Utvalget skal rekruttere sine medlemmer blant klubbens medlemmer av klasse HMEDL basert på lengst ansiennitet/best egnet/best ferdighet til å ivareta klubbens interesser.

Dersom styremedlem eller medlem av Rådet fratrer, foretar Rådet suppleringsvalg. Rådet trer sammen ved behov, dog minimum 4 ganger pr år.

5.0 ÅRSMØTET.

5.1 Årsmøtets myndighet

Årsmøtet holdes hvert år i begynnelsen av året. Enkeltmedlemmer som ønsker saker tatt opp på årsmøtet skal meddele styret dette innen 15. desember. Styret beslutter tid og sted for årsmøtet innen 15. desember. Skriftlig innkallelse sendes umiddelbart alle medlemmer. Årsmøtet møtet kan først avholdes 2 - to- uker etter at medlemmene har mottatt innkallelsen når det er tatt hensyn til normal postgang. Årsmøtet skal avholdes innen 31. januar.

Årsmøtet kan ikke behandle saker som i vedtekter er gitt styret eller Rådet.

Stemmerett ved årsmøter har alle medlemmer av klasse RMEDL og HMEDL som har betalt forfalt kontingent og har gyldig medlemskap. Møte og talerett har alle medlemmer av klasse REKRU , PMEDL og ASMED som har betalt forfalt kontingent og har gyldig medlemskap. Medlemmer som ikke har betalt forfalt kontingent skal bortvises fra årsmøtet, dersom ikke kontingenten betales på stedet.

Dersom det i løpet av året kommer saker av stor viktighet kan styret eller rådet innkalle til ekstraordinært årsmøte.

5.2 Innkallelsen til årsmøtet skal inneholde :

1. Tid og sted for årsmøtet.

2. Foreløpig Dagsorden

 

5.3 Dagsorden for årsmøtet skal inneholde:

1. Åpning og registrering av fremmøtte stemmeberettigede medlemmer.

2. Valg av ordstyrer og referent

3. Styrets årsberetning herunder styrets og Rådets sammensetning

4. Godkjennelse av regnskap

5. Plan for kommende sesong

6. Godkjennelse av budsjett, herunder kontingentfastsettelse utover styrets fullmakter

7. Valg av medlemmer til komiteer. Valgbare er alle i gradene fra RMEDL, HMEDL, REKRU og ASMED.

8. Innkomne forslag fra medlemmene, styret og rådet

Ekstraordinært årsmøte inneholder ikke punkt 3 til 7 dersom disse ikke skal spesielt behandles.

Under plan for kommende sesong fastsettes styrets mandat og årsmøtet trekker opp styrets retningslinjer og overordnede målsetninger. Årsmøtet fastsetter rammer for aktiviteter og angir prioriteringer dersom det er hensiktsmessig. Alle papirer skal så langt det er mulig vedlegges innkallingen – og senest foreligge på klubbhuset 7 dager før årsmøtet avholdes. Ekstraordinært årsmøte innkalles med minimum 14 dager varsel til de stemmeberettige.

6.0 OPPLØSNING/IVERKSETTELSE

Oppløsning av klubben kan skje dersom Rådet vedtar dette med 2/3 flertall på to påfølgende møter avholdt med 12 måneders mellomrom. Ved en oppløsning tilfaller klubbens midler NMCU, Klubbens rekvisita fordeles etter Rådets beslutning.

Iverksettelse av disse vedtektene krever valg av 12 medlemmer av Rådet på siste årsmøte januar 2005.

I en overgangsfase ut 2005 kan tidligere hovedmedlemmer selv velge om de skal tilhøre gruppe HMEDL eller PMEDL , tidligere støttemedlemmer kan velge mellom gruppe REKRU og PMEDL , ønsker de å betraktes som gruppe HMEDL skjer dette etter søknad til styret. Prøvemedlemmer overføres automatisk til gruppe REKRU . Samboere og lignende som i dag er hovedmedlemmer betraktes på lik linje med andre hovedmedlemmer.

7.0 VEDTEKTENE

Vedtektene kan kun endres av Rådet. Enhver vedtektsendring krever 2/3 flertall i 2 møter avholdt med 12 måneders mellomrom.

Rådet kan allikevel endre vedtektene med 2/3 flertall dersom Rådet enstemmig fastsetter at endringsforslaget kun er av redaksjonell art og/eller ikke endrer vedtektenes intensjoner.

7.1 FORSKRIFTER

Styret kan foreslå forskrifter som praktisk regulerer klubben/komiteenes og medlemmenes arbeid. Alle forskrifter skal forelegges rådet som vedtar eller forkaster disse. For å vedta en forskrift kreves 2/3 flertall i rådet. Forskrifter skal ikke stride mot klubbens sedvaner eller vedtekter.